شناسهٔ خبر: 179340 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت مطرح کرد؛

توسعه زیرساخت‌های ریلی در کریدورهای ترانزیتی؛ همسو با سیاست‌های برنامه هفتم توسعه کشور

خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: در راستای تحقق سیاست‌های برنامه هفتم توسعه کشور در بخش ریلی، احداث ۱۸۰۰ کیلومتر خط‌آهن با تمرکز بر تکمیل کریدورهای ریلی جزو تکالیف شرکت ساخت و توسعه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های این شرکت، تکمیل شبکه ریلی مطابق با برنامه هفتم توسعه کشور را مهمترین سیاست راهبردی شرکت ساخت و توسعه اعلام کرد و گفت: به منظور اجرای بندهای ۱۰ و ۱۱ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بر مبنای ماده ۵۶ از فصل ۱۲ ، تکالیفی برای هر سازمانی معین شده است.

وی ادامه داد: احداث ۳۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در این قانون تکلیف شده است که شامل هزار کیلومتر دوخطه کردن خطوط موجود و برقی کردن، ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به مبادی بار و مراکز صنعتی و تجاری و احداث ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید است و وظیفه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از سیاست‌گذاری این شرکت مطابق برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت:‌ احداث و تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی در طرح‌هایی چون راه‌آهن چابهار-زاهدان، راه‌آهن کرمانشاه-خسروی، راه‌آهن رشت-آستارا، خط دوم بندرامام-تهران یا همان راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک، راه‌آهن شیراز-بوشهر و راه‌آهن زاهدان-یونسی در راستای تحقق این تکالیف صورت می‌گیرد.

خطیبی با اشاره به بند ۱-الف ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه کشور اظهار کرد: طبق این قانون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی موظف به اجرای طرح‌های عظیم اقتصادی ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آینده‌نگری و تکمیل زنجیره‌ ارزش و جهش اقتصادی هستند که موجب ایجاد و تکمیل کریدورهای ترانزیتی شود.

وی افزود: با استناد به همین ماده، تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی کشور که اغلب موجب تحول در حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی در نتیجه، توسعه اقتصادی کشور هستند، در برنامه‌های این شرکت در نظر گرفته شده است.

خطیبی این اقدام را موجب تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدورهای ترانزیتی کشور دانست و گفت: اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه کشور جهش قابل توجهی در ایجاد و بهبود زیرساخت‌های ریلی و توسعه شبکه ریلی کشور به همراه خواهد داشت.